> AKTIVITI KAMPUS > Mahasiswa UPM tarik minat pelajar SM Sains Banting untuk mengenali UPM dengan lebih mendalam
Mahasiswa UPM tarik minat pelajar SM Sains Banting untuk mengenali UPM dengan lebih mendalam
MUHAMMAD HAFIZ HANAFI, UPM Khamis | 23 Mei 2019

BANTING – Seramai 60 mahasiswa Universiti Putra Malaysia (UPM) memberi khidmat bakti kepada 120 pelajar sekolah melalui Program Semarak Jiwa Siswa UPM 2019 (SEJIWA UPM 2019) selama 2 hari 1 malam di Sekolah Menengah (SM) Sains Banting baru-baru ini.

Program ini dianjurkan oleh Pusat Kokurikulum Pembangunan Pelajar UPM melalui Kursus Kokurikum Berkredit QKK2101 Bakti Siswa Kumpulan 4 dan 6 dengan kerjasama Persatuan Ibu Bapa dan Guru SM Sains Banting.

Mahasiswa UPM dan pelajar SM Sains Banting dalam Program Semarak Jiwa Siswa UPM 2019.

Program ini turut disertai dua orang penasihat kursus Bakti Siswa berkenaan iaitu Muhammad Hafiz Hanafi dan Nurneqman Nashreq Kosni.

Program ini dapat memberi peluang kepada mahasiswa UPM untuk berkongsi ilmu akademik dan kemahiran insaniah kepada pelajar sekolah yang merupakan modal insan negara.

Sekali gus, menarik minat pelajar untuk mengenali UPM dengan lebih mendalam dan menerima pendedahan awal tentang cabaran hidup sebagai mahasiswa di universiti.

Ceramah ambang ramadan “Pensucian Jiwa dan Rohani Remaja” yang disampaikan oleh Ustaz Mohd Farouq Nukman.

Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SM Sains Banting, Shahrom Palil berkata program seperti ini dapat membantu para pelajar memantapkan kemahiran insaniah selari dengan visi sekolah, iaitu melahirkan pemimpin bertaraf antarabangsa.

“Aktiviti-aktiviti dijalankan merangkumi aktiviti latihan dalam kumpulan (LDK), slot motivasi diri, ceramah ambang ramadan, serta program lestari hijau.
"Semoga program ini menjadi satu motivasi dan inspirasi kepada pelajar untuk terus berusaha menjadi bakal graduan yang berkualiti daripada aspek penguasaan ilmu, penyampaian dan komunikasi berkesan menerusi aktiviti-aktiviti kepimpinan,” katanya.
Aktiviti LDK menerapkan kemahiran insaniah para pelajar yang dipantau oleh mahasiswa.

Program selama dua hari satu malam itu berlangsung dengan jayanya dan mencapai objektif yang digariskan oleh pihak UPM dan sekolah.

Diharapkan dengan semua aktiviti yang telah dilaksanakan dapat memberi impak positif kepada para pelajar untuk dijadikan sebagai satu ilmu yang berguna pada masa akan datang.


Artikel Berkaitan Yang Patut Anda Baca
Hari graduasi sememangnya hari paling istimewa bagi seorang mahasiswa/siswi yang telah berjuang bertahun-tahun demi segulung ijazah untuk masa hadapan yang lebih cemerlang. Paling...
KUALA LUMPUR - Suasana sayu menyelubungi bilik bicara Mahkamah Tinggi yang mendengar kes pembunuhan Pegawai Kadet Laut Zulfarhan Osman Zulkarnain hari ini apabila seorang saksi...
Nama Nur Amalina Bakri atau dipanggil Dr. Amalina menjadi perhatian apabila dia pernah mencatat sejarah dengan memperolehi 17 A1 dalam SPM pada tahun 2007.Mengambil langkah...
Lambakan jenama Android kini tidak menghalang mereka yang meminati iPhone untuk beralih perhatian kepada Android. Kalau kita lihat permintaan iPhone kini juga jauh lebih tinggi...
Sering kali kita dimomokkan kalau nak masuk askar jiwa kena kental, badan kena lasak sebab latihannya memang cukup ‘mendera’ mental dan fizikal.Ya, sememangnya itulah...
Saat paling sedih dalam hidup aku adalah sewaktu kehilangan arwah mama tercinta. Ketika itu aku berada di tahun 2 di universiti sebelah utara sana. Bukan mudah kan nak atasi...